vrijdag 15 november 2013

mijn eerste quietbook....

Vorige week maakte ik mijn eigen eerste quietbook. Een quietbook, vooral gekend in Amerika is een doe-boek voor kinderen, zodat ze zich rustig kunnen bezig houden op plaatsen waar ze eigenlijk 'stil' horen te zijn. Bijvoorbeeld in de wachtzaal van de dokter, in de kerk (vooral in Amerika dan),... maar evengoed zodat ze zich thuis in stilte kunnen bezighouden. Daarom vind ik de naam Busybook ook wel een beetje meer gepast. Quietbook vind ik nogal hard klinken...

Het voordeel aan zo'n boek is dat je het volledig kan aanpassen aan de interesses van je kind op dit moment. Alles is namelijk mogelijk... Star wars, de zoo, de oceaan, Doctor Who, de keuken,.... Alles wat je maar kunt bedenken kun je in een Busybook gieten.
Ik maakte er vorige week eentje als geboorte cadeau voor het (enige) kindje in de cité. Een jaar en een half te laat, maar wel het ideale cadeau!!




de voorkant. Gemaakt uit dik vilt.
 De schuur met de vingerpopjes.
 De hond. De staart kan kwispelen, het beentje bewegen en ook de voorpootjes kunnen wapperen.
 de koe waar de vlekken vanaf kunnen gehaald worden. Dit gebeurd met kleine nijpertjes.
 de bloemetjes kunnen eraf, er zijn 3 bijen in de bijenkorf en het kan 'regenen' uit de wolk.
 De vijver met de eend die kan rondzwemmen
 in de vijver zitten er natuurlijk verschillende vissen. Deze kunnen naar voor en naar achter zwemmen op het lint.
 Het paard waarvan zijn staart gevlochten kan worden.
 De moestuin met uitneembare wortels. Deze kunnen in het mandje gestopt worden en het mandje kan afgehaald worden.
 De kat.
 De pootjes van de kat kunnen open. Hier zit er een visgraat in die ook eraf gehaald kan worden.










de kip met haar kuikens. De drie kuikentjes kunnen ook afgenomen worden en de hanekam van de kip kan bewegen.

De achterkant. Opnieuw in dik vilt. Het boek sluit met 2 stroken dikke vilt die met knijper vast hangen.










Het boek is dus bijna volledig uit vilt gemaakt. Er zit hier en daar ook wat (nep)leer tussen, wat katoen en wat fleece. Dit maakt het ook wel leuker dat er verschillende soorten stof zijn om aan te voelen. Een deel van de patronen, namelijk de hond,de koe, het paard, de kat en de kip haalde ik hier vandaan. Alleen paste ik ze telkens wel wat aan. Zo kan de hond zijn staart kwispelen en kan het botje onder zijn poten worden gestoken. De paard, koe en kip zijn nog extra opgevuld met Pandavulling en de kat heeft een visgraat in de plaats van een muis.
Voor de rest van de pagina's tekende ik zelf patronen. Waarbij ik mijn inspiratie vanuit verschillende hoeken haalde.

Maar ik ben er best trots op! En het is mijn eerste, maar zeker niet mijn laatste Busybook

Geen opmerkingen:

Een reactie posten