zondag 13 maart 2016

een nieuwe zwier aan mijn speeldeken...

Een van de projectjes die op mijn Todo-lijstje stond voor Peanut, was een speeldeken. Ik maakte er al hier, hier en hier ene. En hoewel ik telkens niet anders dan goeie commentaar kreeg van de mama's in kwestie, was het niet precies wat ik wou voor Peanut.

Doordat haar parkdeken gemaakt is met de patronen van Anne Aletto, wou ik in dezelfde genre blijven... Dit keer in plaats van het bos, een winter wonderland (het Woepje wou perse pinguïns).  In haar boek Tout un monde en couture pour nos petits lutins staat ook een tutorial voor een speeldeken. Zo eentje die je kan "opvouwen" om makkelijk op te ruimen. Dat was het, dat wou ik voor Peanut...

Maar ja... ik wou wel dat de onderkant in gelamineerd katoen was, zodat ik het ook op het gras kon leggen... Ooh en wacht, ik wil wel dat ik het op minimum 40° kan wassen in geval ze eens terug geeft erop of een ongelukje heeft... Hmmm, dus na wat nadenken besloot ik een bovenstuk te maken (later ook nog aanpasbaar) en een onderkant uit gelamineerd katoen. Beiden kunnen via kamsnaps los van elkaar, zodat het bovenste zonder problemen in de was kan en het gelamineerd katoen afgewassen kan worden met een vochtige doek!

Eerst tekende ik het ontwerp uit op papier:

Ik zag het al helemaal voor mij, ik zou het zo interactief mogelijk maken, sensorisch uitdagend en gewoon ook mooi... Zodat Peanut er zolang mogelijk genot van heeft...
Na een week zak ik echter zo blok als iets... Het ging niet zoals ik het wilde, dus liet ik het rusten.

Vorige week kwam er dan weer een lichtje in mijn hoofd met een oplossing en we waren vertrokken... het resultaat:


In de sterren zitten er rateltjes in verwerkt

de beren knisperen

de 3 wolken hebben elk een andere vulling (glitter, parels,...)

de eskimo voelt heel zacht en verschillend aan.

deze pinguïn zit vol met bolletjes en hangt aan een elastiek

De kleine pinguïn kan komen piepen uit de iglo en de grote heeft een skwieker

3 van de visjes kunnen losgemaakt worden en hangen vast met velcro. Ze hangen ook aan een extra   touwje om niet te verliezen

alles hangt vast met kamsnaps om makkelijk te wassen

     
opgevouwd!

De onderkant van het speeldeken bestaat uit 2 lagen gelamineerd katoen. De rode met witte bollen komt uit IKEA, de binnenkant is blauw met witte bollen en komt uit de stoffenkamer.
De binnenkant bestaat bovenaan uit katoen, daarna zit er een laagje van het  goedkoopste dekbed van IKEA   en onderaan een laagje fleece. Gewoon omdat ik die fleece nog liggen had.

Het heeft mij net geen bloed gekost, wel zweet en een paar tranen, zelfs enkele slaaploze moment, maar ik ben er extreem trots op, al zeg ik het zelf!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten